Zachęcamy nauczycieli do wykorzystania w ramach zajęć szkolnych przygotowanego przez nas scenariusza lekcji „Wojna oczami nastolatek – Danuty Kuckiej, Clary Kramer, Dalii Grinkevičiūtė. Dzienniki i wspomnienia jako świadectwa przeszłości”.
Materiał został opracowany z myślą o uczniach starszych klas szkoły podstawowej (klasy 7–8) oraz uczniach szkół ponadpodstawowych.
Głównym celem zajęć jest poznanie różnorodnych doświadczeń nastolatek żyjących w czasie II wojny światowej z trzech perspektyw – polskiej, żydowskiej i litewskiej.
Podczas zajęć uczniowie analizują fragmenty autentycznych zapisków trzech młodych dziewcząt, odkrywając świadectwa dorastania w cieniu wojny. Tworzą również mapę emocji, która pomaga im lepiej zrozumieć przeżycia bohaterek i mechanizmy kształtujące postawy ludzi w ekstremalnych sytuacjach.
Zajęcia rozwijają umiejętność pracy w grupie, czytania ze zrozumieniem, interpretowania tekstów źródłowych oraz formułowania własnych opinii. Skłaniają do refleksji nad skutkami uprzedzeń, nienawiści i nietolerancji.
Materiał został po raz pierwszy zaprezentowany podczas seminarium metodycznego dla nauczycieli „Kobiece oblicza historii”, gdzie spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Scenariusz zajęć „Wojna oczami nastolatek – Danuty Kuckiej, Clary Kramer, Dalii Grinkevičiūtė. Dzienniki i wspomnienia jako świadectwa przeszłości” oraz inne materiały edukacyjne znajdują się w zakładce Edukacja <link>.